Døde links på dit website påvirker det negativt i Googles søgeresultater

Døde links er et fænomen, der opstår, når sider bliver slettet på et website eller når der er lavet interne links, der peger forkert på en given adresse. Det gør at adressen melder 404, not found. Ikke overraskende er Google ikke meget for, at sende brugere ind på et website, der ikke kan finde ud af at administrere sine interne links ordentligt. Det er jo netop disse, der er vejskilte til brugere, så de kan navigere rundt på websitet og også samme måde, som Googlebot formår at crawle og indeksere sider.

Døde links i mindre grad, har ikke den store indvirkning, men forefindes der mange af dem, er det et tegn på dårlig kvalitet og derfor, ikke noget Google ønsker at sende brugere ind på. Og det er der ikke noget at sige til, for forestil dig de brugere der lander på din side, men som ikke kan navigere på den, fordi links ikke er opdateret? Det er ikke en god oplevelse og det ved Google.

Det er din opgave som webmaster, altid at holde styr på interne links. Heldigvis findes der masser af SEO værktøjer, der kan være behjælpelig med at identificere disse fejlsider. Der findes flere værktøjer, der kan hjælpe dig med at identificere disse fejllinks, alle hjemmesidecrawlere kan som udgangspunkt benyttes, så længe de fanger statuskoder på alle crawlede URLs.

Du kan også vælge at investere i et værktøj som Linkdoktoren, der for kun 169 kr. pr. måned, kan identificere interne fejlside links også kaldet døde links, der melder 4xx eller 5xx

Googles Search Console kan også være en hjælp, men her er kun historisk data at fange og det betyder, at du ofte vil være bagud med dit oprydningsarbejde.

Skriv et svar